Články

Copywriting | Mojimi očami

La Verde

La Verde

11.07.2019

Copywriting | Mojimi očami článok / blog   

Čo je vlastne copywriting? Je to aktivita, pri ktorej človek – copywriter, tvorí originálny a hodnotný textový obsah nielen do článkov a blogov, ale aj na weby, error či landing pages, meta popisky a texty, slugy HTML adries, a tak ďalej. Práca copywritera môže byť náročná a hrozí pisateľské vyhorenie. Pravdepodobnosť straty motivácie sa však znižuje, ak sa radi učíte o nových témach a neškatuľkujte sa len do jedného štýlu. Prečítajte si, aký pohľad má na tvorbu textov naša copywriterka Petra Abrahámová.

 

Copywriting nie je len o písaní blogu

 

Keď sa povie copywriting, väčšina ľudí si predstaví blogerov a ich blogy. Nie všetci „kopíci“ sú ale blogeri. Copy hrá významnú úlohu aj pre interné fungovanie značiek, webov a firiem.

 

Do kontaktu s copy prichádzate hneď ako sa vám načíta web – začína vrchnou menu lištou. Copy je odkaz na 404 error page: „Ups, niečo sa pokazilo.“. Je ním aj pomenovanie obrázka, ktoré síce ako užívateľ webu nevidíte, no má svoj význam. Vďaka optimalizovaným názvom obrázkov na webovej stránke, vie Google vyhľadávač  nájsť tento web ako najrelevantnejší vzhľadom k vyhľadávanému kľúčovému slovu alebo fráze.

 

Ide teda o naozaj komplexnú disciplínu, ktorá navyše nie je individuálnou disciplínou ale tímovou prácou grafikov, UX a UI špecialistov a tvorcov textov – copywriterov.  

 

Obsah a kvalita

 

Copywriting a blogovanie sa stalo pomerne populárnym zamestnaním a spoločnosť tieto povolania vníma len z pohľadu pozitív a pozlátka, v ktorom sú zabalené. Písanie však nie je také jednoduché, ako sa môže na prvý pohľad zdať a naozaj sa ním nemôžu živiť všetci.

 

Internet a kníhkupectvá sú preplnené textovým obsahom. Kvantita však nekorešponduje s kvalitou. Pri mojej práci sa stále snažím povyšovať hodnotný obsah a formu nad kvantitu. Blog by mal obsahovať minimálne 300 slov, no riadim sa tým, že ak nemám čo povedať a nie som schopná posunúť ľuďom hodnotnú informáciu alebo nejakú vedomosť, radšej ani nepíšem. Mnoho autorov sa ale týmto heslom neriadi.

 

Netreba sa však čudovať. Ponuka textov a rôznych médií, z ktorých tento obsah prichádza len odpovedá dopytu. Ak by ľudia nečítali bulvárne plátky o tom, kto s kým kde pil pivo alebo ktorá celebrita sa najnovšie rozvádza, asi by nebolo veľmi výnosné takéto správy tvoriť a posielať do sveta. ?

 

Formát copy textu

 

Okrem hodnotného obsahu je pri textoch dôležitý aj ich formát, logická následnosť, štylistika a gramatika.

 

Blogové články, ktoré zverejňujete na web by mali mať úhľadný formát a mali by byť zarovnané z oboch strán. Je nevyhnutné používať odseky, aby sa vaši čitatelia v texte ľahšie orientovali a videli, kde jedna myšlienka končí a druhá začína.

 

Pri písaní postupujte logicky a text rozbaľujte postupne. Predstavte si, že otvoríte článok, ktorý je len veľkou zliatinou viet, slov a písmen, ktoré nedávajú zmysel a autor stále skáče z témy na tému.

 

Používajte nadpisy a v texte ich vizuálne odlíšte od zvyšku textu. Ak už sa niekto na váš blog preklikne, je to preto, že hľadá odpoveď na svoju otázku, riešenie na svoj problém. Pomôžte mu zorientovať sa a nájsť čo hľadá ešte predtým, ako sa rozhodne váš web opustiť.

 

Váš článok by mal mať jeden hlavný nadpis (Headline 1). Ďalšie podnadpisy majú klesajúcu dôležitosť (Headline 2 – H2, headline 3 – H3, atď.). Okrem toho, že sprehľadníte text pre čitateľa, bude lepšie „čitateľný“ aj Googlu. Dostať sa do priazne Googlu by malo byť vašou prioritou. Ak vás totiž nenájde on, nenájdu vás ani vaši zákazníci a čitatelia.

 

Zastavme sa ešte nachvíľu pri nadpisoch. Tvorba nadpisov je veľmi dôležitá, no copywriteri jej venujú najmenej času. Predstavte si titulok blogu o SEO: „SEO, revolučná metóda pre váš web.“. Myslíte si, že niekto na internete takéto slovné spojenie vyhľadáva? Nebol by vhodnejší nadpis „Čo je SEO a ako ho používať?“ alebo „Ako zlepšiť SEO na webe?“.

 

Správna znalosť náročnej slovenskej gramatiky a štylistiky je nevyhnutnou súčasťou copywritingu a vďaka nej viete nakresliť poriadne hrubú čiaru medzi profesionálmi a amatérmi. Je preto nevyhnutné stále sa vzdelávať a zlepšovať. I keď z vlastnej skúsenosti viem, že aj tesár sa utne , no z týchto chýb sa treba učiť a treba sa im vyhýbať veľkým oblúkom.

 

Ak chcete vedieť o písaní viac či hľadáte profesionálov, ktorý vás odbremenia od písania, poobzerajte sa po ponuke našich služieb a Petra bude jedným z tých ľudí, ktorí vám vytvoria originálny obsah presne na mieru vašim potrebám.

 

zdroj: https://laverde.sk/copywriting-mojimi-ocami/

Prečítané: 14x



Ďalšie články

Obsahový marketing: Ako začať? Hlavne začať 

Obsahový marketing: Ako začať? Hlavne začať

11.07.2019

Milovaný a nenávidený, content (engl. obsahový) marketing môže byť ...